شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
جلسه دفاعیه

حوزه/ دانش آموخته مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: «استقراء و تحلیل شواهد بینامتنیت شعر شاعران عصر عباسی با نهج‌البلاغه» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم ندا نظریان طلبه سطح ۳ رشته مدرسی ادبیات عرب مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان: «استقراء و تحلیل شواهد بینامتنیت شعر شاعران عصر عباسی با نهج‌البلاغه»، با راهنمایی آقای ولی الله جعفری و داوری حجت الاسلام جواد سلیمیان دفاع کرد.

خانم نظریان در دفاع از پایان نامه خود گفت: شعر و ادبیات هر ملتی آئینه‌ی تمام نمای افکار، رفتار و باورهای آنان است از طرفی نهج‌البلاغه کتابی است که پس از قرآن کریم در اوج «فصاحت و بلاغت»، بلندای حکمت، اندیشه و عرفان قرار دارد از این‌رو این کتاب گران‌سنگ از گذشته تا کنون مورد توجه ویژه‌ی اندیشمندان، عالمان و شاعران قرار گرفته است.

طلبه مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان ادامه داد: شاعران عصر عباسی که به «ادب شیعی»، تعالیم حکمی، عرفانی و اسلوب‌های بلاغی توجه ویژه‎ای داشته ‎اند؛ مفاهیم والا و اسلوب‌های بیانی نهج‌البلاغه را به روش‌های متعددی که بر پایه‌ی دانش بینامتنی، استوار است؛ در اشعار خود اقتباس و منعکس نموده‌اند.

وی بیان کرد: پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش کتابخانه‌ای و با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی در تلاش است با استقراء شواهد شعری در ادوار مختلف عصر عباسی آن‌ها را ضمن «نظریه‌ها و قوانین بینامتنی»، تبیین و تحلیل نماید.

خانم نظریان با اشاره به نتایج بدست آمده از بررسی‌های انجام شده را تشریح کرد و گفت: بین اشعار شاعران عصر عباسی با نهج‌البلاغه انواع بینامتنیت «اقتباسی کامل منصص»، «اقتباسی کامل محور»، «اقتباسی جزئی»، «بینامتنیت امتصاصی» با موضوعات متعدد و متنوع همچون: جایگاه عقل، اندیشه، زهد، رعایت اعتدال و میانه‌روی، ویژگی‌های مؤمن، سبک زندگی اسلامی و .... همچنین «انواع صنایع بدیع لفظی و معنوی» همچون: تکرار، انواع جناس، تشبیه، استعاره و ... در قالب بینامتنی اسلوب بلاغی وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha